Offentlig trafikplaner herhjemme er uambitiøse

Det er ikke underligt at folk vælger at tage bilen på trods af at vi har vel nok verdenens højeste afgiftssystem. For vi har også verdens dyreste offentlige transportsystem der på ingen måde er bygget til at dække behovet selv hvis dem der kunne valgte at sætte bilen og tage den offentlige transport til og fra arbejdet i stedet.

I København er der ikke effektiv transport på tværs af fingrene før du kommer helt ind til Ringbanen. Et letbanesystem som skulle gå fra Klampenborg over Lyngby til Glostrup , Taastrup for at ende i Hundige er kun i støbeskeen. Længere ude er der behov for at forbinde Hillerød med Roskilde og måske Frederikssund. Man taler om en bro over Roskilde Fjord, men reelt ville den eksisterende bro kunne klare presset hvis man i stedet lavede en udfletning af S-banen ved Oppe Sundby og forlængede den ned over Hornsherred til (by), så man kunne skifte fra Regionaltog fra Holbæk og komme til S-togslinjen til København.

Hillerød satser meget på medicinalindustrien. Hvor de ansatte skal komme fra er spørgsmålet. Der er masser af billige boliger på Vestsjælland og der burde etableres dobbeltspor til Kalundborg før der laves motorvej på samme strækning.

Også sydpå er der problemer. Hele Køge bymidte burde graves op så man kunne lave en moderne jernbane station under jorden som kunne betjene en opgraderet Lille Syd med dobbeltspor, men også et opdateret Østbane system hvor der er dobbeltspor ned til (by) og senere Fakse med forlængelse til Præstø. Døde byer ville kunne vækkes til live igen og blive en mulighed for mange pendlere.

Ser vi på de store linjer er dobbeltsporet til Kalundborg en oplagt chance til at lave en Kattegat forbindelse med hurtigtog, så den eksisterende linje over Fyn kunne forbedres til gavn for pendlere til Odense og Vejle.

Vi kunne tage livet af Udkantsdanmark ved at lægge nye spor til Herning og Esbjerg. Svendborg banen kunne forlænges til Langeland så folk kunne bo der og pendle til Odense.

Men ambitionerne i Folketinget er der ikke. Derfor forbliver folk med at bruge deres bil til arbejdet og offentlig trafik koster en jetjager at bruge.

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

w

Connecting to %s