En fornuftig dom

Der er faldet afgørelse i sagen vedr. Lundby Efterskole.

Selvom man kan have sympati med forstanderen da han ikke var på skolen og derved ikke personligt kunne have stoppet sejladsen den pågældende dag, så havde han med sin ledelsesstil og accept af skolens generelle politik åbnet for at tragedien kunne ske.

For skolen lod eleverne presse i en næsten uhyggelig grad. Se blot på hvor mange som i de første år har forladt skolen før at skoleåret var færdigt. Det er langt over 10 procent. Nutidens unge er en jeg – generation. Det er en generation som ikke kaster flere penge efter en dårlig investering end nødvendigt er. De siger i højere grad fra når de møder holdninger de ikke kan forliges med.

Den frihedsgrad til at stå på sine meninger som kendetegner de unge blev ikke accepteret på Lundby Efterskole. Hård fysisk afstraffelse i form at løb eller cykelture på linjen med de lidelser som Sisyfos blev udsat for mødte de elever som ikke kritikløst accepterede lærernes ofte impulsive påfund. For den tragiske sejltur var ikke resultatet af en længere tids planlægning på skolen eller en strategi debatteret i lærerværelset. Det var en beslutning taget i nuet af den nu afdøde lærer for at kunne opnå et godt resultat ved en regatta der ikke engang blev afholdt i Danmark.

Den helt uhørte frihedsgrad i jobbet som læreren som ellers var en årskanon fastsat af undervisningsministeriet at forholde sig var en frihedsgrad som forstanderen havde tilladt. Den gruppe af elever som sad i båden skulle have været beskæftiget med skolearbejde og tankerne om hvad de skulle lave med deres kammerater i byen få timer efter når de rejste på hjemmeweekend.

Det er den uhørte frihedsgrad som koster forstanderen en dom. Vi har et folketing som mere end nogensinde før går op i målbarhed og resultater i undervisningssektoren. Vi prøver at konkurrere med lande som bla. Indien der pumper ingeniører ud. Man får ikke ingeniører ud ved at prøve at udvikle deres personlighed. Man får dem ud ved at give eleverne skolearbejde i klasserne og skulle vi gøre det bedre end Indien så kan der satses på at de unge i deres fritid får trygge tilbud i nattelivet hvor at de kan socialisere.

Det er desværre som om at efterskolerne ikke helt forstår hvad der kræves af fremtiden. De unge holdes i en slags kunstig boble hvor at de ikke møder den dagligdag unge i uddannelsessystemet ellers møder i form af fredagsbar og ungdomsklubber hvor at de unge kan danne sociale netværk i samme tempo som det omkringliggende samfund vil byde dem når de bliver voksne.

Jeg frygter at man af de unge som kommer hjem fra skolen får vanskelig ved at komme videre i uddannelsessystemet når de er vant til et fællesskab der ikke findes udenfor skolen. Her er det en individuel indsats som der fokuseres på.

Dommen sender et signal, men spørgsmålet er om skolerne vil tage imod dette signal.

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

w

Connecting to %s